Po úvodním zamyšlení nad významem rodiny pro formování dítěte a jeho
vztahů k okolí a hodnotám bych se již rád věnoval projektům, které jsem,
často s pomocí svých kolegů, realizoval na opavském Mendelově gymnáziu.
Protože úvodní text byl na úrovni prolnutí biologie a výtvarné tvorby,
budu dále nejprve psát o projektech, které sledovaly podobnou rovinu. K
projektům, které byly zaměřeny téměř výhradně na biologickou tématiku se
dostanu později.
Kombinace biologie a výtvarné výchovy, je mi osobně blízká a mám s ní
mnoho vlastních zkušeností. Tato kombinace oborů je velmi zajímavá,
protože biologie vede k exaktnímu myšlení a drží člověka "nohama na
zemi", zatímco výtvarný projev a umění v nejširším smyslu rozvíjí
abstraktní vnímání a nezávislé cesty myšlenek, intenzivní vnímání emocí.
Láska k přírodě a láska ke všemu krásnému udává směr. Výuka biologie mi
umožňuje předávat racionální myšlenky a fakta. Poznání přírody mě
zároveň vede k úžasu nad neuvěřitelnými cestami, kterými se ubírala naše
planeta. Od biotické fáze své existence, kdyv redukčním prostředí
vznikaly organické látky a posléze první prabuňky až ke vzniku organismů
produkujících fotosyntézou do prostředí kyslík, který znamenal
převratnou změnu v mo-žnostech vývoje života. Jen díky změně prostředí,
kterou způsobily organismy samy, mohly vzniknout aerobní formy života se
svým rychlým a výkonným metabolismem. Tedy i my, lidé. Člověku se nutně
tají dech a připouští, že se stal součástí zázraku. Samotná věda o
přírodě stačí k tomu, aby vyvolala úctu a pokoru před světem, který žije
už miliardy let a k němuž patříme. A právě tento prostor vnímání hodnot
vytváří cestu pro průnik světa biologie do světa výtvarného projevu.
Zde se člověk samozřejmě zamýšlí nad ideály a smyslem věcí, snaží se
nalézat jejich podstatu a hodnotu. Zároveň zde vzniká dostatek místa pro
rozvoj a vyjádření vlastního pohledu, pro osobní svobodu, která se
transformuje do tvůrčí činnosti. Zde vznikají vzácné příležitosti pro
vytváření motivací.
|
Výstavu PŘÍRODA V OBRAZECH zahajoval bývalý
ředitel MGO a bývalý primátor Opavy docent Jan Mrázek.V pozadí
entomolog a ilustrátor RNDr. Jindřich Roháček. |
PŘÍRODA V OBRAZECH 2005
Příroda v obrazech 2015 byla prvním projektem, který jsem organizoval na
středoškolské úrovni. Práce může sloužit jako příklad souboru činností
využitelného v rámci výtvarného projektu s ekologickým zaměřením jak v
průběhu školního roku, tak v průběhu prázdnin či jiných volných dnů.
Tento projekt byl týdenní, navazoval na motivační setkání se žáky před
započetím realizace práce. Základem práce pedagoga byla snaha podnítit
zájem žáků a korekce jejich výtvarné práce na zadaná témata. Denní
hodinová dotace byla minimálně 6 hodin. Samotnou výtvarnou práci žáků ve
škole doplňovaly následující činnosti:
1. Návštěva na pracovišti entomologa a světově známého ilustrátora,
pracovníka Slezského zemského muzea v Opavě RNDr. Jindřicha Roháčka
ukázky tvorby, vysvětlení nároků na vědeckou ilustraci, diskuze.
Nahlédnutí do depozitářů muzea.
2. Návštěva na pracovišti a ukázky vědecké ilustrátorské tvorby ing. Franka, ředitele Arboreta Nový Dvůr u Opavy.
3. Návštěva opavské výtvarnice a učitelky ZUŠ v Opavě Zdeňky Pavlíčkové ukázky tvorby, vysvětlení motivací a cílů, diskuze.
4. Ukázky z tvorby Rostislava Herrmanna (zde jako koordinátor EVVO, také
dlouholetý výtvarník přes 30 samostatných výstav), komentáře diskuze.
5. Návštěva výstavy skupiny opavských výtvarníků ITA (Pavlíčková, Hermann, Urbaník), komentáře a diskuze.
6. Práce v plenéru ZOO Ostrava. Zachycení pohybové aktivity zvířat, spojeno s opakováním ze systematické zoologie.
7. Práce v plenéru Arboretum Nový Dvůr. Kresba a malba rostlin, spojeno s opakováním ze systematické botaniky.
Výtvarné práce a fotografie vzniklé v průběhu projektu byly prezentovány formou výstavy ve školním roce 2005/2006.
|
|
Práce žákyně H. Rychlé z projektu PŘÍRODA V OBRAZECH. |
Práce žákyně L. Krbové z projektu PŘÍRODA V OBRAZECH. |
LETNÍ EKOLOGICKO - VÝTVARNÉ PLENÉRY
Letní ekologicko - výtvarné plenery jsem pořádal vždy poslední srpnový
týden. Tento termín se ukázal jako výhodný. Zájemci mívají po rodinných
dovolených, akce nenarušují běh výuky ve školním roce, navíc se na ně
nehlásí ti, kteří by se touto formou rádi ulili z výuky, nemají hlubší
zájem o problematikua zájem skutečně pracovat. Vždy každému zájemci
otevřeně kladu otázku, jestli je připraven na aktivní přístup a
vysvětluji, že o ty, kteří k plenéru přistupují jako k rekreaci nemám
zájem (plenéry probíhaly v Chorvatsku).
Plenéry byly osmidenní (čas čistého pobytu bez započtení cesty). Každý
den včetně víkendu bylo věnováno výtvarné práci 4 - 5 hodin po 60
minutách, tedy ne v délce vyučovací hodiny. V podvečerních nebo
večerních hodinách bylo vždy odprezentováno určité téma s biologickým
obsahem, často přímo s obsahem ochrany přírody. Např. vznik
Středozemního moře, dno Středozemního moře a jeho osídlení organismy,
podnebí, ekologie a ekosystémy Středomoří, nejčastější rostliny
Středomoří, makroskopické pozorování a mikroskopování organismů
vylovených z moře ? aspekty jejich biologie, kytovci a jejich ohrožení
aj. Mimo dobu společné práce se žáci věnovali sportu a rekreaci,
případně jiné činnosti na základě domluvy na místě. Po celou dobu akce
platil v předem dohodnuté míře školní řád a pravidla bezpečnosti.
Instrukce se týkaly denního programu včetně pravidel bezpečného pohybu v
lokalitě plenérů apod.
Výstupem z plenérů bylo uspořádání výstav. Místem jejich konání bylo
vždy Mendlovo gymnázium v Opavě, ale také Galerie Gaudeamus při Gymnáziu
ve Vítkově, Obecní dům v Opavě, Krajský úřad MSK v Ostravě, Akademie
věd České republiky, Národní 3, Praha.
|
|
Práce žákyně B. Kubíkové z projektu PŘÍRODA V OBRAZECH. |
Práce žákyně M. Šenkyříkové z projektu PŘÍRODA V OBRAZECH. |
V rámci plenérů sleduji několik rovin. První rovina spočívá v samotném
zaměření na ochranu přírody. Jde o přímé prolnutí výtvarné práce s
ekologickou tématikou. V přípravě těchto činností se velmi často vracím
ke znalostem z biologie a doplňuji je. Tak se jednak obnovují a
rozšiřují již nabyté poznatky z jednotlivých biologických disciplín,
jednak se tyto poznatky obohacují o řadu souvislostí. Jde především o
problematiku fungování globálního ekosystému a využívání zdrojů v
nejširším měřítku. Od těžby surovin a související devastace a znečištění
prostředí po vyčerpatelnost zdrojů potravin pro rostoucí lidskou
populaci. V konkrétní práci se pak často zaměřujeme na určitou skupinu
organismů a ukazujeme si souvislosti na jejím příkladu. Samotný výtvarný
projev pak směřuje k vyjádření nutnosti ochrany sledované skupiny v
reálných souvislostech. Výtvarná práce zde vede k většímu zvnitřnění
vnímané problematiky, mezi žáky vzniká řada neformálních diskuzí. Zde se
dostáváme na tolik potřebnou úroveň posilování motivací.
Jednou ze sledovaných skupin živočichů se pro nás stali obojživelníci.
Jde o celosvětově ohroženou třídu obratlovců, která je zasažena
především ztrátou přirozených ekosystémů. Potřeba rozšiřování plochy
země-dělské půdy vede k vysoušení rozsáhlých mokřadních oblastí, podobně
těžba dřeva v oblastech tropických deštných pralesů. S odlesňováním,
zasolováním půdy a další lidskou činností patrně souvisí i postupné
rozšiřování oblastí, které se mění na polopouště až pouště. U
obojživelníků se k tomuto drastickému tlaku přidávají onemocnění,
především mykózy. Tak se stávají smutným příkladem ohrožení
biodiverzity.
|
|
Sára Schneiderová a Martin Svoboda ? z výuky environmentální výchovy, 2009, ohrožení a ochrana kytovců. |
Michaela Špakovská z výuky environmentální výchovy, 2009, ohrožení a ochrana kytovců. |
Zaměřili jsem se také na otázku života kytovců a jejich lovu. Nadměrné
vybíjení těchto neobyčejných zvířat vedlo k tak dramatickým poklesům
jejich populací, že řada druhů je na pokraji vymření. Situace dospěla
tak daleko, že nejsme schopni odhadnout míru ohrožení ani v případě, že
by se lov některých druhů zcela zastavil. Pokles jejich populační
hustoty dospěl k hranici, kdy nemusí dojít ke kontaktu přežívajících
samců a samic a tím k jejich rozmnožování.
Existují však země, které ani dnes nejsou ochotny zastavit lov
ohrožených druhů přes rostoucí mezinárodní apely. Patrně nejmarkantnější
je příklad Japonska, které vedle kytovců bezohledně vybíjí také
populace tuňáků a podobně. Zde sledovaná problematika přirozeně přechází
k otázkám udržitelného čerpání potravních zdrojů. Nadměrný lov mořských
ryb s důsledkem dlouhodobého poklesu jejich populací je alarmující.
Jeví se jako neuvěřitelné, když na úkor budoucnosti žijí i země, které
se navenek honosí vyspělou kulturou zahrnující úctu ke všemu živému.
Fotografie a text Rostislav Herrmann
|