Opavské
parky mají svou dlouhou a pestrou historii. Několikrát se přejmenovávaly a
sochy zde putovaly z místa na místo, podle toho, jak se měnila doba. Jednou jsme se klaněli tomu vládci,
politikovi nebo umělci. Jindy zase jinému, na kterého ideologové zrovna
ukázali. Stromy z toho neměly nikdy "rozum", na rozdíl od lidí, kteří ho
občas ztráceli a znovu získávali.
Pro zájemce,
kteří se chtěli dozvědět o opavských parcích více, o jejich historii a
dřevinách, připravila Natura Opava spolu se Střediskem volného času dvě
komentované vycházky. Ing. Lubomír
Rychtar, který parky jako zahradní architekt velmi dobře zná, protože navrhoval
dosadbu dřevin a vůbec se snaží o vrácení vídeňského stylu parků, jak byly
původně koncipovány. Procházeli jsme
dendrologickou stezku s dobovými fotografiemi v rukou a srovnávali
pohledy do parků se současností.
Hledali jsme
třeba místo, kde ještě před poslední válkou stála Richterova kavárna. Prošli jsme kolem
místa pod Ptačím vrchem, kde bývala neorenesanční kašna, později dětské pískoviště
a nyní moderní dětské hřiště, u kterého má člověk pocit, že je na Matějské
pouti a to v každou roční dobu. Divím se, že ptáci Kurta Gebauera, jako
dominanta Ptačího vrchu ještě neodletěli. Naštěstí v parku není jiný ptačí
vrch. Dětská hřiště jsou potřebná. Děti si mají kde hrát, maminky spolu
pohovořit. Kouzlo parků, jako míst pro potěšení, meditaci, či jen nerušený
odpočinek však nenávratně zmizelo.
|
|
|
|
Nad starými fotografiemi
|
|
|
Vycházka začíná
|
|
|
|
|
Richterova kavárna
|
V sadech U Muzea
|
Historizující fontána
|
|
|
|
|
|
Jírovcová alej vzdechů
|
Ing. Lubomír Rychtar
|
|
Setkání s Jirkou Gillem
|
Stručná historie
opavských parků
-
Město
Opava se může pochlubit jedním z nejstarších městských parků na území Čech,
Moravy a Slezska.
-
Zásluhou
starosty Jana Josefa Schöslera (7.1.1761 - 3.5.1834), i když až po jeho
smrti, vznikl postupně centrální souvislý prstenec městských parků, zvaných
kiosky, na místech původních středověkých hradebních valů a příkopů kolem
historického jádra města.
-
Začátek
20. stol. znamenal již ustálené pojmenování jednotlivých sadů v prstenci okolo
historického jádra: Heiderichovy sady (Dvořákovy sady), Sady Císaře
Josefa (Sady Svobody), Engelsbergovy sady (Křížkovského sady), Schillerovy
sady (Smetanovy sady), Sady U muzea, Sněmovní sady (Janáčkovy
sady).
-
Tradice
v úpravě parkových ploch a péči o ně přetrvává i v novodobé historii.
Razantnější zásahy do architektonické koncepce a výsadeb jsou prováděny po
důkladné projektové přípravě. Jako velmi zdařilé je hodnoceno architektonické
řešení rozšířeného prostoru Dvořákových sadů a vytvoření malebného zákoutí
kolem sochy básníka Petra Bezruče z roku 1967.
-
Výsadby
keřů růží a rododendronů dodaly parkům barevné plnosti.
-
Na
prosvětleném Ptačím vrchu "zahnízdili" Ptáci Kurta Gebauera.
-
V
roce 2006 prošlo zásadní proměnou náměstí Osvoboditelů s prostorem Janáčkových
sadů, jehož dominantou se stala Olbrichova fontána.
-
Ani
o budoucnost není třeba se obávat. Podél řeky Opavy je plánován nový park s
pěší zónou, který by měl propojit prstenec městských parků v centru s Městskými
sady na okraji města.
- Tradice opavských parků stará 200 let zůstává stále živá.
|
|
|
|
1.Arkády |
2.Básník Petr Bezruč
|
3.Evangelický kostel
|
4.Secésní skříňka
|
|
|
|
|
5.Lunety jaro a léto
|
6.Lunety podzim a zima
|
7.Bohyně úrody Ceres
|
8.Ptačí vrch
|
|
|
|
|
9.Nová Opava
|
10.Ptáci na Ptačím vrchu
|
11.Pamětní deska
|
12.Pavel Křížkovský
|
|
|
|
|
13.Bludný balvan
|
14.Ležící dívka "Ráno
|
15.Bedřich Smetana
|
16.Génius na kopuli muzea
|
|
|
|
|
17.Památník u Geodezie
|
18.Dívka u bazénku
|
19.Rudoarmějec |
20.Josef Maria Olbrich
|
1.
1. Arkády, ve kterých se pořádaly výstavy opavských
umělců v rámci Bezručovy Opavy. Například díla výtvarníků skupiny X.
2.
2. Dominantou Dvořákových sadů je socha opavského
rodáka básníka Petra Bezruče (1867-1958) od Jaroslavy Lukešové a Vladimíra
Kýna. Architektonické řešení je dílem Benetky. Plán sadových úprav vypracovala
Božena Veličková. Byly provedeny v roce 1967. Symbolem díla Bezručova je zde
umělecky ztvárněno 7 kamenných pilířů s názvy a alegoriemi vybraných básní
(Jen jedenkrát, Já, 70 000, Červený květ, Opava, Labutinka, Ostrava, Maryčka
Magdonová).
3.
3. V roce 1872 byla postavena evangelická
modlitebna vzhledem k jejich nárůstu členů tohoto vyznání počtu v Opavě. Červenou
cihlovou stavbu kostela v novogotickém stylu se secesními detaily prováděl
podle vlastních návrhů a plánů arch. Ferdinanda Hickela významný opavský
stavitel a člen evang. Sboru Julius Lundwall. Základní kámen byl položen
2.9.1896. 26.5.1898 byla stavba dokončena. Slavnostně byl otevřen 11.7.1899. V letech
1076 - 1979 se prováděl generální oprava pro účely okresního archivu, který byl
v Opavě zřízen v r. 1957.
4.
4. Secesní skříňka s teploměrem byla zde postavena
kolem roku 1913, kdy se Dvořákovy sady jmenovaly ještě Heiderichovy sady. Dnes je secesní skříňka na seznamu kulturních
památek.
5.
5. Lunety na secesní skříňce s alegoriemi jara
a léta.
6.
6. Lunety na secesní skříňce s alegoriemi
podzimu a zimy.
7.
7. Socha bohyně polní úrody Ceres byla
odlita v železárnách v Blansku v roce 1862. Původně byly ozdobou kašny
na Dolním náměstí. Po zrušení kašny byla i s mramorovým podstavcem přemístěna
do Městských sadů na místo, kde od roku 1798 do roku1845 stál módní kruhový templ tzv. Chrám přátelství. Sochu
nechal na své náklady zhotovit opavský
měšťan KarelDeml. Vytvořil ji známý vídeňský sochař Theodor Friedl (1842-1899).
Podílel se také na výzdobě budovy opavského divadla. S přípravou modelu pomáhal
i plzeňský sochař Pavel Veverka. Na Ostrožné ulici je od roku 2004.
V seznamu kulturních památek je od roku 1979. Schinzelův dům v sadech
Svobody. Zde vynalezl barevnou fotografii Schinzel, kterou využila firma
Kodak. Karel Schinzel se narodil 14. 8. 1860 v Edrovicích u Rýmařova
jako syn hostinského a dcery zemědělského hospodáře. V roce 1896 se rodina
přestěhovala do Opavy, kde se jeho otec z
existenčních důvodů začal zabývat výrobou a prodejem žaluzií a Karel měl otcovu
živnost převzít. V Opavě vystudoval dvouletou obchodní školu, ale velmi se
zajímal o chemii. Po studiu nastoupil jako účetní v chemické továrně Gustava
Hella v Komárově, kde měl příležitost experimentovat ve výrobních postupech
fotografie. V roce 1905 podal patentní přihlášku, týkající se postupu
vyhotovení barevných fotografií a byl mu udělen rakouský patent. Karel Schinzel
přihlásil celkem asi 250 svých patentů, pojednávajících o barevné fotografii,
zvukovém filmu, tiskařské technice, rentgenofotografii. Jeho schopností si
všimly firmy Agfa a Kodak. Firma Kodak koupila od Schinzela celkem 27 patentů a
v roce 1937 pro ni pracoval v Rochesteru a v Londýně. Ze Schinzelova systému
třívrstvé barevné fotografie upraveného dalšími výzkumy a převzatého firmou tak
vznikl světoznámý systém Kodachrom.
8.
8. Růst města si vyžádal likvidaci městských hradeb
od Luttermannovy šance (nyní Ptačí vrch) až ke knížecímu zámku,
kde byla vysazena lipová alej nazvaná Alej přátelství.
9 9. Nová Opava v Sadech Svobody od Vincence Havla se dívá na
Masarykovu třídu od roku 1958. V prostoru za jejími zády stávala kdysi Hradecká
brána v opevnění středověké Opavy. Se zakládáním městských sadů na místě
starých hradeb se v roce 1834 začalo právě zde. Socha Nová Opava je vytvořena z pískovce. U
nohou má znak Opavy. Původně zde byl až do roku 1889 pavilón v podobě
antického slohu. Následujícího roku jej vystřídal u příležitosti stého výročí
úmrtí císaře Josefa II. pomník tohoto panovníka. Sady obdržely jméno tohoto habsburského vládce. Po
vzniku ČSR zde byla postavena socha básníka Schillera, původně umístěna
ve smetanových sadech. Nyní se jmenují sady Svobody.
10.
10. Plastiky
ptáků na Ptačím vrchu od Kurta Gebauera jsou zde od roku 2006. Tento umělec
je znám svou sochou "Utíkající dívka" před Domem umění v Opavě a "Sen o létání"
na Hradci nad Moravicí a na Albertovci.
11.
11. Pamětní deska opavským botanikům. Emanuel
Urban (1821-1901). Od roku 1845 byl tento příborský rodák profesorem
opavského gymnázia, později muzejním knihovníkem a dopisovatel různých
vědeckých společností. alpinum v Křížkovského sadech v Opavě s pamětní deskou
bylo zřízeno na jeho počest. Tomáš Svěrák (1854-1929). Profesor a
ředitel českého opavského gymnázia se narodil v Boskovicích. Příspěvky o
květeně Opavska uveřejňoval převážně ve Věstníku Matice opavské. Jeho unikátní
sběry jsou uloženy v botanickém oddělení Slezského zemského muzea.
12.
12. Pavel Křížkovský hudební skladatel se narodil v
Holasovicích u Opavy 9.1.1820 ? 8.5.1885 Autor zejména sborů mj. (Utonulá, Dar
za lásku, Odpadlý od srdca, Odvedeného prosba, Žaloba), písní a chrámové hudby.
Byl též učitelem Leoše Janáčka. Na tomto místě stál pomník slezského hudebního
skladatele E.S. Engelsberga, který zde odhalil opavský mužský pěvecký
sbor 6.6.1897. Byl odstraněn v r. 1945 a na jeho místě byl 9.9.1962 odhalen
pomník Pavlu Křížkovskému.
13.
13. Bludný balvan, základní reliéf krajiny severně od Opavy vymodeloval salský a
elsterský ledovec. Jim vděčíme za eratika, která pocházejí z Älandských ostrovů v Baltském moři a ne ze
Švédska, jak se tradovalo. Jeden z největších
o hmotnosti 117 q z pískovny na Palhanci byl dne 25.7.1958 umístěn v
městských sadech Křížkovského v Opavě. Zasloužila se o to opavská pobočka Čs.
zeměpisné společnosti a Slezského muzea
v Opavě. Především olomoucký rodák geograf a geomorfolog Ladislav Zapletal,
který působil v Opavě v letech 1955-1960. Tvář dnešní krajiny poznamenala
intenzivní zemědělská činnosti.
14.
14. Socha "Ráno" od Michala Mikuly v Univerzitní zahradě.
15. Busta hudebního skladatele Bedřicha Smetany (1824-1884).
Autor Otakar Španiel. Je zde od roku 1927. Původní pomník Schillera byl
přemístěn do sadů Svobody na místo, kde stál pomník Josefa II. Nyní zde stojí
Nová Opava od Vincence Havla.
16.
16. Socha Génia na kopuli výstavní budovy Slezského
zemského muzea
17.
17. Pomníček upomínající na první české gymnázium
Matice opavské od Jaroslavy Lukešové. Plastika zde byla umístěna v roce 1983 u
příležitosti 100. výročí.
18. Sedící dívka u bazénku od Vladimíra Kýna v
parčíku u Geodezie.
19.
19. Památník obětem 2. světové války od Antonína Kalvody.
20.
20. Busta významného evropského architekta opavského
rodáka Josefa Maria Olbricha na náměstí Osvoboditelů. Josef Maria Olbrich
(22. prosince 1867 Opava - 8. srpna 1908 Düsseldorf) byl česko-rakouský
architekt, designér a malíř, pracoval s kovem, textiliemi a grafikou. Byl
důležitou osobností secesního hnutí ve Vídni. Studoval akademii výtvarných
umění ve Vídni, byl žákem Otty Wagnera. V roce 1893 začal pro Otto Wagnera
pracovat. Pomáhal mu s návrhy budov pro vídeňské metro. V roce 1897 Olbrich společně s Otto Wagnerem,
Gustavem Klimtem, Josefem Hoffmannem a Kolomanem Moserem založil uměleckou skupinu
Vídeňská secese a navrhl pro tuto skupinu výstavní pavilon Secession. Olbrich
rovněž pracoval ve Wiener Werkstätte, kde navrhoval nábytek, který se vyznačuje
čistými liniemi bez dekorací. Šperky - většinou přívěsky a brože, které
navrhoval, se vyznačuj jednoduchostí a střídmostí.
-Tabule dendrologické stezky v opavských parcích
Odkaz ZDE
- Dendrologická stezka Opavskými parky - leporelo
dendrologicke stezky_opavska_leporelo_dl_2007_03
-Významné parky Opavska - publikace
vyznamne_parky_opavska_2009_01_20
vyznamne_parky_opavska_2009_21_40
vyznamne_parky_opavska_2009_41_60
vyznamne_parky_opavska_2009_61_76
|