Někdo může namítnout, že Slezské zemské muzeum má především ukazovat
naši slezskou přírodu a slon sem nepatří. Jenže muzeum je především
institucí vzdělávací a výchovnou, takže toto tvrzení nemá opodstatnění.
Do muzea určitě patří, navíc když slon žil od roku 2009 v ZOO Ostrava,
kde musel být v říjnu 2015 utracen kvůli nehojícímu se abscesu v přední
noze. Preparát je ukázkou dovednosti preparátorského týmu vedeného
Milošem Maluchou z Ostravy. Při preparaci pomáhali i opavští
preparátoři, jako například preparátor SZM Michal Jakubec. Jak složitá
byla jejich práce, nám popsal Pavel Petr, vedoucí Oddělení ochrany
sbírkových předmětů.
Postup preparace slona indického pro Slezské zemské muzeum v Opavě. V
srpnu 2015 byl v ZOO Ostrava veterinářem uspán devětadvacetiletý samec
slona indického (Elephas maximus) - Calvin z důvodu vyšetřenía
navržení další léčby zánětu v přední noze. V říjnu se jeho stav náhle
zhoršil a bylo přikročeno k jeho utracení.
|
Preparát slona indického v výstorické výtaví budově SMO.
|
Stažení kůže provedla ostravská preparátorská firma Miloše Maluchy. Po
celou dobu musel být k dispozici autojeřáb, který tělo slona upevněného
řetězy a zavěšeného za končetiny nadzvedával.
U větších zvířat určených k preparaci se zpravidla vedou řezy kůže na
vnitřních stranách končetin, zespodu břicha a také je nutno podélně
rozříznout ocas a u slona samozřejmě chobot. Práce proběhla v šesti
lidech a za několik hodin již bylo možné transportovat kůži do mrazicího
boxu. Druhý den následovalo vykostění nohou a lebky, které pak byly
zpracovány samostatně vyvařením a vybělením peroxidem vodíku.
|
|
Na fotografii zleva: Roman Kraus, Mgr. Pavel Petr a Milan Pustějovský. |
Mgr. Martin Gajdošík, Ph.D. |
Přední a zadní končetina byla zpracována jako kosterní preparát pro
účely sbírky Slezského zemského muzea v Opavě (upevněna k dřevěné tmavě
namořené podložce).
|
|
Na fotografii zleva: Roman Kraus mladší,
Miloš Malucha, Mgr. Jana Horáková - ředitelka Slezského zemského muzea,
Roman Kraus starší. |
|
Fotografie: Milan Kubačka, Jiří Pecháček
|