Oba vystudovali zeměměřickou fakultu ČVUT v Praze a celý život pracovali
v Katastrálním úřadě v Opavě. Oba celý život fotografovali především
přírodu. Jako lovci beze zbraní založili partu lidí stejných zájmů o
fotografování a natáčení zvěře, kteří si říkali Bezflinťáci. Když bylo
potřeba se postavit na záchranu jesenických kamzíků, založili petiční
výbor a následně spolek Jesenický kamzík. Druhou zájmovou oblastí se
stalo hledání dokumentů a zpracování historie obce Hlavnice a v
posledních třech létech obce Karlova Studánka. Na základě poznání
historie založili v Hlavnici celostátní literární soutěž Hlavnice
A.C.Nora pro mladé lidi do 30 let. Úplně posledním jejich
nepřehlédnutelným počinem bylo právě nyní na sklonku roku vydání knihy
povídek Bezflinťáci.
|
Spisovatelé a fotografové Milena Hamerská a Jiří Pecháček z Hlavnice. |
Pane Pecháčku, jak jsme se již zmínili jednou v našem časopise, mnoho
let jste se naplno věnoval historii a současnosti obce Hlavnice, v níž
už žijete od roku 1982. Co vás motivovalo k této práci?
Do Hlavnice jsem už jezdíval v 60. létech minulého století. Hlavním
důvodem byly tehdy lovy beze zbraní, fotografování zvěře a provozování
myslivosti. Hlavnice leží na vyvýšenině a z ní je vidět hodně daleko. V
té době mohli ještě myslivci lovit dravce na tzv. výrovce. Tento způsob
lovu je postaven na faktu, že dravci neradi vidí noční dravce a proto na
ně útočí. Ale také i jiní ptáci útočí, jako havrani, krkavci a další.
Proto někteří myslivci chovali doma ve voliéře výra velkého, kterého při
lovu posadili doprostřed vyvýšeniny na bidýlko a samozřejmě přivázali.
Dravci vidí hodně daleko a tak přilétávali a na výra útočili. V té době,
kdy jsem do Hlavnice jezdil, byl už odstřel dravců zakázán, o to víc
jsem měl prostoru pro fotografování dravců v letu. Do Hlavnice jsem také
jezdíval fotografovat odchyt zajíců, kterých bylo tehdy opravdu hodně.
Hlavnice mne proto přitahovala z pohledu provozování myslivosti a
nakonec jsem zde v roce 1982 zakoupil nemovitost, malou usedlost, a o
pár let později jsem se do ní natrvalo nastěhoval.
Prvních 8 let jsem dával usedlost do pořádku, protože zde nebyla koupelna, záchod, podlahy byly hliněné?
Přišla tzv. něžná revoluce, otevřely se hranice a německé cestovní
kanceláře projevovaly zájem o pronájmy chat pro své klienty. Přijel za
mnou kamarád, abych svůj výměnek pronajal a tím i vydělal peníze. A
právě tehdy mne napadlo, že hosté budou mít určitě zájem dozvědět se
něco o historii obce a začal jsem shánět informace. Zjistil jsem, že v
Hlavnici není nikdo, kdo by mohl něco říci o historii obce, že se nikdo o
toto téma nezajímá. Kronika obce byla založena teprve v roce 1927, to
byl jediný zdroj informací. S německou cestovní kanceláří jsme se
nedohodli, ale myšlenka sehnat historické dokumenty a napsat historii
obce mě už neopustila. A tak se stalo, že člověk, který nikdy dějiny
zrovna nemusel, začal najednou objevovat minulost a zjistil, že je to
krásné dobrodružství. Naštěstí jsem už měl vedle sebe partnerku Milenu
Hamerskou, která mně nejen podpořila, ale také podle potřeby pomohla a
přidali se i někteří místní občané. V roce 2000 už byla vytištěna kniha,
shrnující vše, co se nám podařilo zjistit. V roce 2008 jsem obci předal
bohatě naplněný historický archiv obce. Ve fyzické podobě a vše
převedeno do digitální podoby. Kromě toho jsme také začali intenzivně
dokumentovat dění v Hlavnici, já fotoaparátema Milena kamerou. V roce
2014 nám starosta naše aktivity zastavil. Obec měla doplněný historický
archiv obce zcela zpracovaný digitálně a moje žena předala asi 700
videodokumentů o činnosti obce za léta 2002-2014. Měli jsme ještě další
plány, co pro obec udělat, bohužel.
Osud nám však nedal pokoj, zavál nás až do Karlovy Studánky, kdy jsme za
tři roky předali obci na obecním úřadě velkou řádku dokumentů o
historii Karlovy Studánky včetně důkazů, že je obec starší o 90 let, než
se uvádí. Ale to už by byla jiná kapitola.
|
|
|
|
Kdo se trochu zabývá kulturním životem na Opavsku, tak ví, že Hlavnice je velmi aktivní a že jí mnoho obcí může závidět.
Ano, je to tak. Kdo se chce v Hlavnici bavit, nemusí sedět doma ani
někam jezdit za kulturou. V obci je osm aktivních zájmových organizací a
všechny ?jedou na plné obrátky?. Jako příklad uvedu jednu z akcí, které
se konají každých 5 let. Je to oslava otevření kulturního domu. Na
kulturním programu se podílí pokaždé okolo 120 občanů z počtu 600
obyvatel. Naprosto dobrovolně, bez nátlaku. Program běží naplno více než
dvě hodiny. Jedno číslo lepší než druhé. Hlavnice tedy nemusí dovážet
kulturu, místní si ji dokáží udělat sami.
V Hlavnici pracuje osm společenských organizací: myslivci, hasiči,
sportovci, Klub důchodců, spolek Hlavnice A.C.Nora, Farní rada, pěvecký
sbor a dva divadelní soubory, dětský a dospělý. Takové množství
dobrovolných společenských organizací hned tak někde nenajdete.
V Hlavnici jsme viděli několik pamětních desek a zcela nových soch. Víte něco o vzniku těchto připomenutí minulosti?
Ano, vím a do všech detailů. Pamětní desku na domě čp 4, věnované
odbojové skupině Obrana Slezska, sem instaloval v roce 1992 Svaz
protifašistických bojovníků.
Na domě, kde visí, byla v roce 1938 hospoda a v ní byla skupina
založena. Šlo o protiněmeckou odbojovou skupinu, kterou založili slezští
zemědělci. Vedoucí představitelé odboje byli Němci popraveni a po
převzetí moci komunistyv roce 1948 se nesmělo o ní mluvit a psát,
protože nebyla založena právě komunisty. Proto mohla být pamětní deska
instalována až po roce 1989. O ostatní pamětní desky a sochy má zásluhu
Sdružení Hlavnice A.C.Nora.
Při práci na historii obce Hlavnice jsem narazil na významné osobnosti
obce, které je nutno z mnoha důvodů připomínat. Byli to Jan Florián
Lhotský, český vlastenec, který se v 19. století podílel významným
způsobem na práci Matice slezské, hlavní řečník na historickém setkání
Slezanů na Ostré hůrce, člověk, který prosadil u císaře vznik českého
gymnázia v Opavě a další. Druhou osobností byl profesor Josef Schreiber,
hlavnický rodák, hudební skladatel a uznávaný odborník v oboru hudby a
třetí pak spisovatel A.C.Nor, významný člen výboru Obce spisovatelů,
kterému komunisté po roce 1948 zakázali psát.
Byl jsem v roce 1993 iniciátorem založení Sdružení Hlavnice A.C.Nora.
Cílem bylo naplnit odkaz spisovatele A.C.Nora formou organizování
celostátní soutěže Hlavnice A.C.Nora pro mladé začínající autory prózy. S
tím souviselo i zhotovení pamětní desky a vytvoření sochařských
portrétů Josefa Schreibra a A.C.Nora, které visí v hale kulturního domu.
Jejich autorem je sochař Ivan Hauptfleisch. Ale také jsme si dali za
cíl naplnit i odkaz dalších dvou osobností. J. Fl. Lhotskému jsme
nainstalovali ve spolupráci s rodinou Lhotských pamětní desku a
Schreibrovy lidové písně pravidelně zpívá hlavnický pěvecký sbor.
Říkáte, že zhotovení sochařských portrétů a pamětních desek, s
výjimkou jedné, zabezpečilo sdružení Hlavnice A.C.Nora. Jakou to mělo
souvislost s literární soutěží prózy?
Ano, skutečně hlavní náplní sdružení bylo organizovat celostátní soutěž
prózy začínajících autorů. Soutěž od samého počátku oslovila veřejnost i
Obec spisovatelů a od samého začátku měla obrovský úspěch. Každoročně
přijížděli na slavnostní vyhlášení výsledků soutěže do hlavnického
kulturního domu autoři z celé republiky, ale také přijížděli renomováni
spisovatelé, zástupci rodin A.C.Nora z Prahy a Kanady, kteří dokonce
přispívali na financování této akce, naše soutěž byla součástí velkého
kulturního festivalu Bezručovy Opavy. Trvala plných 20 let, skončila jen
proto, že v posledních třech letech přestali mít mladí lidé zájem psát a
soutěžit. Díky počítačům si zakládali své stránky a zveřejňovali své
práce a měli téměř okamžitou odezvu. U nás mladí museli čekat téměř rok,
než se dověděli, jak se umístili. Ať se nám to líbí nebo nelíbí, doba
je dnes jiná.
Sochařské portréty a pamětní desky sdružení realizovalo s cílem připomenout veřejnosti historii obce.
Spisovatele A.C.Nora inspirovalo k napsání svého prvního a nejlepšího
románu Bürkental hlavnické prostředí a život v něm. A tak jsem přišel s
návrhem, že by mohla Hlavnice inspirovat i jiné výtvarníky, malíře a
sochaře. Proto jsme pod hlavičkou sdružení začali organizovat pravidelná
setkání výtvarníků, kteří prožili týden na faře a farní zahradě a zde
tvořili.
A přijali podmínku, že každý zde v Hlavnici musí nechat jedno své dílko.
Proto má fara, kulturní dům, obecní úřad, kancelář zemědělského
družstva, Kaplice, obec a mnohé domácnosti výtvarná díla od účastníků
sympozia.
Ona setkání se pravidelně konala v září od roku 1994 téměř deset let a
mnozí i nadále do Hlavnice aspoň jednou za dva roky přijíždějí, i když
dnes jen na návštěvu. V Hlavnici se jim líbí.
Uvádíte nás jako spisovatele a fotografy. Kromě vydání publikace o
Hlavnici z roku 2000, která shrnuje celou historii obce od roku 1250 a
byla tiskem vydána při příležitosti oslav 750 let, jsme vydali mnoho
dalších brožur a samizdatů, některé z nich vyšly tiskem a další jsou
uloženy v námi založeném historickém archivu obce, v okresním a Zemském
archivu.
Pokud se týká právě vydané knihy Bezflinťáci, pak tato kniha popisuje
některé ze zážitků z pobytů na lovech a loveckých chatách s fotoaparátem
a kamerou v ruce a hovoří o přátelství lovců beze zbraní. V průběhu
našeho boje o zachování kamzíků v Jeseníkách, kterým hrozila úplná
likvidace, jsme se seznámili s kameramanema režisérem v jedné osobě
Janem Mudrou. Po společné domluvě Jura napsal námět o kultuře a
myslivosti v Hlavnici, který Česká televize Ostrava schválila, a Jan
Mudra pro ni natočil film o společenském a kulturním dění v naší obci
pod názvem Hlavnice tančí a zpívá. Pro pořad Tisíc let myslivosti pak
jeden díl o hlavnických myslivcích. A tak se vlastně uzavírá okruh
našich zájmů Hlavnice - Bezflinťáci Hlavnice.
Nebýt našich aktivit, které se prolínaly a navazovaly na sebe, nevznikly
by filmy o kulturním životě a myslivcích v Hlavnici, které seznámili
prostřednictvím ČT1 širokou veřejnost. Film byl pravděpodobně ukončením
naší práce pro obec.
|
Tři symboly Hlavnice: Kostel Nejsvětější Trojice B oží ze 13.století, Hasičská zbrojnice, bývala obecní sýpka z roku 1776,
Větrný mlýn z roku 1810
|
Na otázky odpovídali: Milena Hamerská a Jiří Pecháček
Fotografie:JIří Pecháček
|